Od czerwca 2016 roku nieruchomości niezamieszkałe będą włączone do systemu gospodarowania odpadami komunalnymi Gminy Miasto Lębork

Utworzono: 12-01-2016

Z dniem 1 czerwca 2016 roku, gminnym systemem gospodarowania odpadami komunalnymi zostaną objęte także odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (działalność gospodarcza, szkoły, przedszkola, szpital, hotele, ogrody działkowe, cmentarz itp.) 

Odpady komunalne z tych nieruchomości odbierać będzie  firma wywozowa wyłoniona w postępowaniu przetargowym, z którą Gmina podpisze umowę na odbiór odpadów na dany sektor.

Wszyscy Właściciele nieruchomości mają obowiązek wyposażenia nieruchomości w pojemniki do gromadzenia zmieszanych odpadów komunalnych. Właściciel nieruchomości, który zadeklaruje chęć gromadzenia odpadów w sposób selektywny, będzie dodatkowo zaopatrywany przez operatora systemu, w worki/pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.

Właściciel nieruchomości niezamieszkałej w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wskaże liczbę i wielkość posiadanych pojemników na odpady zmieszane, zadeklaruje sposób prowadzonej zbiórki (selektywna lub nie) oraz dokona naliczenia wysokości miesięcznej opłaty, która będzie iloczynem: ilość posiadanych pojemników x uchwalona stawka opłaty za dany pojemnik x krotność odbiorów w miesiącu (zgodnie z Regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Lębork odbiór odpadów będzie się odbywał min. 2 razy w miesiącu).

W I kwartale 2016 roku Gmina udostępni wzory deklaracji dla nieruchomości niezamieszkałych i rozpocznie ich ewidencję w systemie po złożeniu przez właścicieli. Właściciel  nieruchomości sam zdecyduje o  rodzaju i ilości pojemników, w które wyposaży nieruchomość na podstawie własnych doświadczeń i wiedzy o ilości produkowanych w nieruchomości odpadów oraz uwzględniając fakt, że ich odbiór odbywać się będzie dwa razy w miesiącu i biorąc pod uwagę średnie normy odpadów komunalnych wytwarzanych w nieruchomościach, na których nie zamieszkują mieszkańcy.

Przejęcie powyższego obowiązku ujednolici i uszczelni gminny system gospodarki odpadami komunalnymi oraz wpłynie na wyeliminowanie zjawiska podrzucania śmieci. Ułatwi również osiągnięcie, wymaganego prawem, poziomu odzysku i recyklingu surowców wtórnych, a także pozwoli na redukcję masy odpadów ulegających biodegradacji, kierowanych do składowania. 

Właściciele nieruchomości niezamieszkałych, którzy w chwili obecnej posiadają podpisane umowy z przedsiębiorcą odbierającym odpady komunalne (nie dotyczy odpadów produkcyjnych i poprodukcyjnych), powinni zweryfikować je o zmiany wprowadzane od 1 czerwca 2015 roku.