Azbest

O ponad 5 ton mniej azbestu w Lęborku dzięki dotacji  w roku 2014

W roku 2014 dzięki dotacji na zadanie pn. „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu miasta Lębork – edycja 2014", przyznanej przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku, trzech mieszkańców Lęborka usunęło ze swoich posesji  377,03 m2 (tj. 5,09 t) azbestowych pokryć dachowych. Płyty cementowo-azbestowe zniknęły z domów jednorodzinnych przy ulicach: Akacjowej, Arctowskiego, Beniowskiego.

Dotacja w wysokości 97 % kosztów kwalifikowanych (3.895 zł) będzie rozdzielona pomiędzy tych mieszkańców zgodnie z przekazaną przez nich do Urzędu Miejskiego dokumentacją (m.in. faktury za demontaż, transport, zabezpieczenie i unieszkodliwienie odpadów zawierających azbest, karty przekazania odpadów azbestowych do utylizacji).
Dotacja przyznana została przez WFOŚiGW na wniosek Gminy Miasto Lębork w ramach konkursu pod nazwą „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu województwa pomorskiego" (edycja 2014) i wynikała z Programu Priorytetowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pn. „Gospodarowanie odpadami innymi niż komunalne. Część 2) – Usuwanie wyrobów zawierających azbest".

Dotacja pochodzi w 50 % ze środków własnych WFOŚiGW w Gdańsku oraz w 50 % ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.


Dotacja na usunięcie azbestu 2014 – zmiany

W związku z dużym zainteresowaniem i ograniczonym budżetem konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu województwa pomorskiego” (edycja 2014) do poziomu 97 % zostały objęte jedynie zadania o I i II stopniu pilności, natomiast zadania zaliczone do III stopnia pilności zostały wpisane na listę rezerwową i będą dofinansowane pod warunkiem uwolnienia środków w terminie późniejszym.

Po korekcie, z 10 złożonych w br. wniosków o dotację do usunięcia azbestu, realizowane będą wnioski 2 mieszkańców Lęborka, którzy w załączonym do wniosku formularzu „Ocena stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest” zakwalifikowali wyroby azbestowo-cementowe ze swoich nieruchomości do I stopnia pilności. Pozostałych 8 wnioskodawców z listy rezerwowej ma szansę otrzymania dofinansowania jeszcze w tym roku, co jest uwarunkowane decyzją WFOŚiGW w Gdańsku.      

Środki finansowe na realizację ww. zadania pochodzić będą z dotacji  WFOŚiGW z udziałem środków udostępnionych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego pod nazwą „Gospodarowanie odpadami innymi niż komunalne – Część 2) Usuwanie wyrobów zawierających azbest”.     


W planach dotacja 2014 na usuwanie azbestu - można składać wnioski

Uwaga Mieszkańcy! Jeśli w roku 2014 planujecie usunięcie wyrobów azbestowych z posesji prywatnych w Lęborku, możecie ubiegać się o dofinansowanie na ten cel w ramach dotacji. Termin złożenia wniosku: do 21 marca br.
Jak w dwóch poprzednich latach Gmina Miasto Lębork ma szansę uzyskania dotacji na usunięcie wyrobów zawierających azbest z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku w ramach ogłoszonego konkursu pod nazwą „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu województwa pomorskiego” (edycja 2014). Dzięki ww. dotacji w latach 2012-2013 mieszkańcy usunęli 22,5 tony azbestowych pokryć dachowych w Lęborku.  
Wniosek o dotację w ramach konkursu „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z  terenu województwa pomorskiego” (edycja 2014) Gmina Miasto Lębork złoży do WFOŚiGW do 28 marca 2014 r. Jeśli wynik konkursu będzie pozytywny (do 25 kwietnia 2014 r. planowane jest rozstrzygnięcie) i WFOŚiGW przyzna miastu dotację na realizację zadań z zakresu demontażu, zbierania, transportu i unieszkodliwiania odpadów zawierających azbest,  będzie ona rozdzielona pomiędzy zainteresowane osoby i wspólnoty mieszkaniowe, które są właścicielami lub użytkownikami wieczystymi nieruchomości zlokalizowanych na terenie Gminy Miasto Lębork.
Uwaga! Środki na dofinansowanie mogą być przyznawane wyłącznie na usuwanie wyrobów zawierających azbest z obiektów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Warunkiem uzyskania dotacji jest usunięcie wyrobów azbestowych wyłącznie w tym roku w terminie do 15 listopada, ale nie wcześniej jak po dacie rozstrzygnięcia konkursu przez WFOŚiGW.
Osoby zainteresowane otrzymaniem dofinansowania na usuwanie wyrobów zawierających azbest ze swoich posesji, zapraszamy do składania wniosków na nowych formularzach w terminie do 21 marca 2014 roku. Komplet druków można pobrać ze strony internetowej Urzędu Miejskiego w Lęborku www.lebork.pl, zakładka DLA MIESZKAŃCA – Ochrona środowiska – Azbest lub osobiście w Wydziale Ochrony Środowiska i Gospodarki Odpadami Urzędu Miejskiego w Lęborku (tel. 59 8637 755, 59 8637 702), ul. Armii Krajowej 14 od pon. do pt. w godz. 8.00-15.00 w p. C 201 (wejście do budynku od strony parkingu). 

 

O ponad 10 ton mniej azbestu w Lęborku dzięki dotacji w roku 2013

W roku 2013 dzięki dotacji na zadanie pn. „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu miasta Lębork – edycja 2013", przyznanej przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku, pięciu mieszkańców Lęborka usunęło ze swoich posesji 759,26 m2 (tj. 10,25 t) azbestowych pokryć dachowych. Płyty cementowo-azbestowe zniknęły z domów jednorodzinnych przy ulicach: Modrzewiowej, Buczka, Kossaka i Domeyki. 

Dotacja w wysokości 70 % kosztów kwalifikowanych (5.740 zł) będzie rozdzielona pomiędzy tych mieszkańców zgodnie z przekazaną przez nich do Urzędu Miejskiego dokumentacją (głównie kartami przekazania odpadów azbestowych do utylizacji).
Dotacja przyznana została przez WFOŚ i GW na wniosek Gminy Miasto Lębork w ramach konkursu pod nazwą „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu województwa pomorskiego" (edycja 2013) i wynikała z Programu Priorytetowego NFOŚ i GW pn. „Gospodarowanie odpadami innymi niż komunalne”. Część 2) – Usuwanie wyrobów zawierających azbest". Dotacja pochodzi w 50 % ze środków własnych WFOŚiGW w Gdańsku oraz w 50 % ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Mieszkańcy usuwają azbest z dotacją 2013

W roku 2013 pięciu mieszkańców Lęborka, którzy złożyli stosowne wnioski dotacyjne, skorzysta z dofinansowania na usunięcie wyrobów azbestowych ze swoich posesji. Jest to możliwe dzięki dotacji przyznanej Gminie Miasto Lębork przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku na realizację zadań z zakresu demontażu, zbierania, transportu oraz unieszkodliwienia lub zabezpieczenia odpadów zawierających azbest, w ramach ogłoszonego konkursu „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu województwa pomorskiego” (edycja 2013). Podpisana niedawno umowa z WFOŚ i GW w Gdańsku gwarantuje  dotację dla wnioskodawców w wysokości 70 % kosztów kwalifikowanych (łącznie 9 530,00 zł).

Zgodnie z regulaminem w/w konkursu azbestowe pokrycia dachowe wyłącznie z obiektów niezwiązanych z działalnością gospodarczą wnioskodawcy muszą zdjąć do 15 listopada br. Wszystkie prace objęte wnioskiem o dofinansowanie może w ich imieniu wykonać jedynie specjalistyczna firma zajmująca się demontażem, transportem i utylizacją wyrobów zawierających azbest figurująca w wykazie firm posiadających zatwierdzony przez Marszałka Województwa Pomorskiego program gospodarki odpadami, mających w swoich decyzjach również odpady azbestowe (wykaz zamieszczony jest na stronie internetowej www.lebork.pl w zakładce „Co to jest azbest i jak należy z nim postępować?").

Po wykonaniu prac, związanych z usunięciem wyrobów azbestowych wnioskodawcy zobowiązani są do złożenia w Urzędzie Miejskim w Lęborku kompletu dokumentów określonych Szczegółowymi zasadami realizacji Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Miasto Lębork celem rozliczenia demontażu, transportu i utylizacji w/w wyrobów.

Więcej informacji: w Wydziale Ochrony Środowiska i Gospodarki Odpadami Urzędu Miejskiego w Lęborku, przy ul. Armii Krajowej 14 - nowy łącznik Ratusza, II piętro, pok. C201, tel. 59 8637755 lub 59 8637706.

Do usunięcia pozostało jeszcze ok. 750 ton azbestu

Gminna inwentaryzacja wyrobów zawierających azbest tj. głównie pokryć dachowych na nieruchomościach w Lęborku została zaktualizowana Zarządzeniem BM Lęborka z dnia 26.02.2013 r. W/w inwentaryzacja jest załącznikiem „Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Miasto Lębork – aktualizacja”. Program ten przyjęła Rada Miejska w Lęborku, w dniu 27.12.2011 r. Uchwałą Nr XIV – 157/2011. Jest on zamieszczony w internetowej Bazie Azbestowej, gdzie dostępne są także wyniki inwentaryzacji z Lęborka. 
Wg inwentaryzacji na terenie Gminy Miasto Lębork w nieruchomościach zamieszkałych na 197 posesjach prywatnych pozostało 749 Mg (45 745 m2) azbestu. W roku 2012 dzięki przyznanej przez WFOŚ i GW w Gdańsku  dotacji na zadanie pn. „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu miasta Lębork - edycja 2012", z krajobrazu Lęborka zniknęło osiem azbestowych dachów z posesji prywatnych (usunięto łącznie 12,22 Mg , tj. 907,20 m2  wyrobów zawierających azbest, głównie płyt cementowo-azbestowych).
Dotacja z WFOŚ i GW w Gdańsku  działa motywująco na mieszkańców Lęborka. Przed rokiem 2012 wyroby azbestowe były usuwane na terenie miasta Lęborka głównie
przy okazji prac remontowo-budowlanych budynków przez właścicieli nieruchomości, w tym przez osoby fizyczne, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe oraz firmy prywatne z terenu gminy. Corocznie średnio kilku właścicieli nieruchomości we własnym zakresie usuwało wyroby zawierające azbest  (głównie eternitowe pokrycia dachów budynków) ze swoich obiektów budowlanych, w tym z budynków mieszkalnych i gospodarczych, bloków mieszkalnych lub obiektów użyteczności publicznej.
Jak wynika ze zgłoszeń od właścicieli nieruchomości do Burmistrza Miasta Lęborka, w roku 2011 usunęli oni łącznie ok. 7 Mg (tj. ok. 520 m2)  wyrobów zawierających azbest ze swoich obiektów budowlanych, natomiast w latach 2002 -2012 usunięto w mieście 50 Mg azbestu.
 

W planach dotacja 2013 na usuwanie azbestu - można składać wnioski

Podobnie jak w roku ubiegłym, istnieje możliwość ubiegania się o dofinansowanie na usunięcie wyrobów azbestowych z posesji prywatnych w Lęborku. Gmina Miasto Lębork ma bowiem szansę uzyskania dotacji na ten cel z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku w ramach ogłoszonego konkursu pod nazwą „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu województwa pomorskiego" (edycja 2013). 
Jeśli wynik konkursu będzie pozytywny, miasto otrzyma dotację na realizację zadań z zakresu demontażu, zbierania, transportu oraz unieszkodliwienia lub zabezpieczenia odpadów zawierających azbest. Będzie ona rozdzielona pomiędzy zainteresowane osoby i wspólnoty mieszkaniowe, będące właścicielami lub użytkownikami wieczystymi nieruchomości zlokalizowanych na terenie Gminy Miasto Lębork. Środki na dofinansowanie mogą być przyznawane wyłącznie na usuwanie wyrobów zawierających azbest z obiektów nie związanych z działalnością gospodarczą. Warunkiem uzyskania dotacji jest usunięcie wyrobów azbestowych wyłącznie w tym roku. 
Wniosek o dotację w ramach konkursu „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z 
terenu województwa pomorskiego" (edycja 2013) zostanie złożony do WFOŚ i GW do 29 marca 2013 r. Rozstrzygnięcie konkursu planowane jest do 30 kwietnia 2013 r. Wyniki podane będą w terminie do 17 maja 2013 r. 
Osoby zainteresowane otrzymaniem dofinansowania na usuwanie wyrobów zawierających azbest ze swoich posesji, zapraszamy do pilnego składania wniosków na nowych formularzach - w terminie do 26 marca 2013 roku. Komplet druków można pobrać ze strony internetowej Urzędu Miejskiego w Lęborku www.lebork.pl, zakładka USUWAMY AZBEST lub osobiście w Wydziale Ochrony Środowiska i Gospodarki Odpadami Urzędu Miejskiego w Lęborku (tel. 59 8637 755), ul. Armii Krajowej 14 od pon. do pt. w godz. 8.00- 15.00 w p. C 201 (wejście do budynku od strony parkingu). 
 
PLIKI DO POBRANIA
 
 
Mniej azbestu w Lęborku dzięki dotacji
 
Dzięki dotacji na zadanie pn. „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu miasta Lębork- edycja 2012", przyznanej w 2012 r. przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku, z krajobrazu Lęborka zniknęło osiem azbestowych dachów z posesji prywatnych, z których usunięto łącznie 907,20 m 2 , tj. 12,22 Mg wyrobów zawierających azbest, głównie płyt cementowo-azbestowych.
Dotacja w wysokości 70 % kosztów kwalifikowanych (14.166,00 zł) przyznana została przez WFOŚ i GW na wniosek Gminy Miasto Lębork w ramach konkursu pod nazwą „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu województwa pomorskiego" (edycja 2012) i wynikała z Programu Priorytetowego NFOŚiGW pn. „Gospodarowanie odpadami innymi niż komunalne. Część 2) - Usuwanie wyrobów zawierających azbest".
Dotacja pochodziła w 50 % ze środków własnych WFOŚiGW w Gdańsku oraz w 50 % ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Mieszkańcy Lęborka usuwają azbest w ramach dotacji 2012
Informujemy, że w sierpniu 2012 r. Gmina Miasto Lębork podpisała z Zarządem Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku umowę dotacji na usunięcie wyrobów azbestowych z terenu Lęborka. Dotacja w wysokości 70 % kosztów kwalifikowanych przyznana została przez WFOŚ i GW na wniosek Gminy Miasto Lębork w ramach konkursu pod nazwą „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu województwa pomorskiego" (edycja 2012). Dzięki niej z krajobrazu Lęborka zniknie na zawsze ok. dwunastu azbestowych dachów z posesji prywatnych.
Dotacja pochodzi ze środków własnych WFOŚ i GW (35 %) oraz ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (35 %) przekazanych w ramach Programu Priorytetowego pn. „Gospodarowanie odpadami innymi niż komunalne. Część 2) - Usuwanie wyrobów zawierających azbest".
Dotacja przeznaczona jest na realizację zadań z zakresu demontażu, zbierania, transportu oraz unieszkodliwienia lub zabezpieczenia odpadów zawierających azbest będzie rozdzielona pomiędzy osoby fizyczne, będące właścicielami lub użytkownikami wieczystymi nieruchomości zlokalizowanych na terenie Gminy Miasto Lębork, które do 16 marca br. złożyły wnioski o dofinansowanie. Wpłynęło 14 wniosków o dofinansowanie do usunięcia wyrobów zawierających azbest. 8 wnioskodawców jest obecnie na etapie realizacji zadania. Pozostali są jeszcze przed podpisaniem umów z Gminą Miasto Lębork na dofinansowanie do usunięcia wyrobów zawierających azbest.
 
Zgodnie z regulaminem w/w konkursu azbestowe pokrycia dachowe wyłącznie z obiektów nie związanych z działalnością gospodarczą wnioskodawcy muszą zdjąć do 15 listopada br. Wszystkie prace objęte wnioskiem o dofinansowanie może w ich imieniu wykonać jedynie specjalistyczna firma zajmująca się demontażem, transportem i utylizacją wyrobów zawierających azbest figurująca w wykazie firm posiadających zatwierdzony przez Marszałka Województwa Pomorskiego program gospodarki odpadami, mających w swoich decyzjach również odpady azbestowe (wykaz zamieszczony jest na stronie internetowej www.lebork.pl w zakładce „Co to jest azbest i jak należy z nim postępować?").
Po wykonaniu prac, związanych z usunięciem wyrobów azbestowych wnioskodawcy zobowiązani są do złożenia w Urzędzie Miejskim w Lęborku kompletu dokumentów określonych Szczegółowymi zasadami realizacji Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Miasto Lębork celem rozliczenia demontażu, transportu i utylizacji w/w wyrobów.
Więcej informacji: w Wydziale Ochrony Środowiska i Gospodarki Odpadami Urzędu Miejskiego w Lęborku, przy ul. Armii Krajowej 14 - nowy łącznik Ratusza, II piętro, pok. C201, tel. (059) 8637755 lub 8637706. 
 
 
ROZSTRZYGNIĘTO KONKURS POD NAZWĄ „USUWANIE WYROBÓW ZAWIERAJĄCYCH AZBEST Z TERENU WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO" (EDYCJA 2012) - BĘDZIE DOTACJA NA DEMONTAŻ, ZBIERANIE, TRANSPORT I UNIESZKODLIWIANIE LUB ZABEZPIECZANIE ODPADÓW ZAWIERAJĄCYCH AZBEST 
Informujemy, że Zarząd Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku przyznał Gminie Miasto Lębork 70-procentową dotację na usunięcie wyrobów azbestowych z terenu Lęborka w wyniku rozstrzygnięcia konkursu pod nazwą „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu województwa pomorskiego" (edycja 2012).
 
Dotacja przeznaczona na realizację zadań z zakresu demontażu, zbierania, transportu oraz unieszkodliwienia lub zabezpieczenia odpadów zawierających azbest będzie rozdzielona pomiędzy osoby fizyczne, będące właścicielami lub użytkownikami wieczystymi nieruchomości zlokalizowanych na terenie Gminy Miasto Lębork, które do 16 marca br. złożyły wnioski o dofinansowanie. Wpłynęło 14 wniosków o dofinansowanie do usunięcia wyrobów zawierających azbest. W najbliższym czasie Gmina Miasto Lębork podpisze z wnioskodawcami umowy na dofinansowanie do usunięcia wyrobów zawierających azbest.
Środki na dofinansowanie mogą być przyznawane wyłącznie na usuwanie wyrobów zawierających azbest z obiektów nie związanych z działalnością gospodarczą. Po wykonaniu prac, związanych z usunięciem wyrobów azbestowych wnioskodawcy zobowiązani są do złożenie w Urzędzie Miejskim w Lęborku kompletu dokumentów określonych Szczegółowymi zasadami realizacji Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Miasto Lębork (w załączniku) celem rozliczenia demontażu, transportu i utylizacji w/w wyrobów.
Przypominamy, że zgodnie z Regulaminem konkursu (§ 6, pkt. 6 c) „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu województwa pomorskiego" (edycja 2012) w/w prace objęte wnioskiem o dofinansowanie może wykonać jedynie specjalistyczna firma zajmująca się demontażem, transportem i utylizacją wyrobów zawierających azbest figurująca w wykazie firm posiadających zatwierdzony przez Marszałka Województwa Pomorskiego program gospodarki odpadami, mających w swoich decyzjach również odpady azbestowe (wykaz zamieszczony jest na stronie internetowej www.lebork.pl w zakładce „Usuwamy azbest", „Co to jest azbest i jak należy z nim postępować?").
 
Zasady realizacji Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Miasto Lębork określa Zarządzenie nr 14/2012 Burmistrza Miasta Lęborka z dnia 14.02.2012 r. w sprawie ustalenia szczegółowych zasad realizacji Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Miasto Lębork oraz powołania Komisji do spraw rozpatrywania wniosków o dofinansowanie do usunięcia wyrobów zawierających azbest.
Więcej informacji uzyskają Państwo w Wydziale Ochrony Środowiska i Gospodarki Odpadami Urzędu Miejskiego w Lęborku, przy ul. Armii Krajowej 14 - nowy łącznik Ratusza, II piętro, pok. C201, tel. (059) 8637755 lub 8637706.