Spotkanie w sprawie tras rowerowych
W dniu 16 grudnia 2014 r. o godz. 16.30 w Sali Rajców Urzędu Miejskiego w Lęborku odbyło się robocze spotkanie poświęcone opracowaniu „Koncepcji głównych tras rowerowych dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Lęborka oraz lokalnych ścieżek dla miasta Lębork”, podczas którego wykonawca koncepcji, Pan Maciej Szpilewicz z firmy „Szpilewicz Architekci”, zaprezentował i omówił wstępny projekt tras rowerowych ujętych w opracowaniu.
Koncepcja swoim zakresem obejmuje następujący zasięg terytorialny: Gmina Miasto Lębork, Gmina Nowa Wieś Lęborska, Gmina Łęczyce, Gmina Wicko, Gmina Miejska Łeba oraz Gmina Cewice. Dokument zakłada kompleksowy rozwój sieci ścieżek i tras rowerowych w aspektach codziennej komunikacji, jak również turystyki.
Pod poniższym linkiem mogą Państwo zapoznać się z wstępnym projektem tras rowerowych:
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=z2Wl0XeeiHvk.kBpDMlqPaWl8
W rozwijalnej liście po lewej stronie mapy znajdują się następujące warstwy:
1. Destynacje
Warstwa ta zawiera znaczniki w podziale na:
- atrakcje turystyczne;
- sport i rekreacja;
- edukacja;
- miejsca przystankowe;
- komunikacja (stacje i przystanki PKP);
- kultura i rozrywka.
2. Ścieżki
Warstwa ta zawiera trasy projektowane w podziale na:
- ścieżki rowerowe projektowane (cienka linia koloru czerwonego) – wydzielone ścieżki rowerowe o nawierzchni asfaltowej i preferowanej szerokości 3,0 m, z możliwością zwężenia do 2,0m w przypadku niekorzystnych warunków, przeznaczone głównie do codziennej komunikacji;
- ścieżki rowerowe śladem drogi szutrowej (cienka linia koloru pistacjowego) trasa rowerowa poprowadzona drogą szutrową, przeznaczone głównie do komunikacji rekreacyjnej i turystycznej;
- trasy rowerowe śladem jezdni utwardzonej (cienka linia koloru jasnoniebieskiego) – ścieżka rowerowa poprowadzona jezdnią utwardzoną w ramach wspólnego ruchu. Na tego typu odcinkach obowiązują zaostrzenia pod względem prędkości poruszania się pojazdów mechanicznych oraz ich parkowania;
- ciągi pieszo-rowerowe projektowane (cienka linia koloru pomarańczowego) - wydzielone ciągi pieszo-rowerowe o nawierzchni asfaltowej lub z kostki betonowej i preferowanej szerokości 2,0m, z możliwością zwężenia do 1,5m w przypadku niekorzystnych warunków, przeznaczone głownie do codziennej komunikacji. Ciągi te projektowane są w centrach miejscowości, gdzie nie ma możliwości wykupu fragmentów przyległych do pasa drogowego działek;
oraz trasy istniejące w podziale na:
- ścieżki rowerowe istniejące (gruba linia koloru czerwonego) wydzielone ścieżki rowerowe o nawierzchni asfaltowej lub z kostki betonowej, o różnej szerokości;
- ciągi pieszo-rowerowe istniejące (gruba linia koloru pomarańczowego) – wydzielone ciągi pieszo-rowerowe o nawierzchni asfaltowej lub z kostki betonowej, o różnej szerokości.
3. Szlaki
Warstwa ta zawiera szlaki istniejące w podziale na:
- Szlak Rowerowy Niebieski – szlak prowadzi od Lęborka w stronę Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Szlak posiada alternatywne obejście najtrudniejszych odcinków na obszarze Gminy Łęczyce;
- Szlak Rowerowy Czerwony – s prowadzi od Lęborka w stronę miejscowości Orle;
- Szlak Rowerowy Czarny – stanowiący skrót Szlaku Niebieskiego;
- Szlak Rowerowy Śladem Pstrąga Tęczowego – zapętlony szlak prowadzony przez tereny Gminy Łęczyce;
- Szlak Rowerowy Międzynarodowy R-10 – szlak turystyczny prowadzący m.in. wzdłuż wybrzeża Morza Bałtyckiego;
oraz szlaki projektowane w podziale na:
- Szlak Rowerowy Międzynarodowy R-13 – prowadzi śladem Żelaznej Kurtyny – propozycja przebiegi przez tereny powiatu lęborskiego;
- Wielka Pętla Lęborska – trasa rowerowa rekreacyjna wokół Lęborka, dostępna poprzez liczne ścieżki i szlaki dojazdowe. Trasa jest bardzo zróżnicowana krajobrazowo;
- Mała Pętla Lęborska – trasa rowerowa rekreacyjna wokół Lęborka, dostępna poprzez liczne ścieżki i szlaki dojazdowe. Trasa jest bardzo zróżnicowana krajobrazowo, jest krótsza od Wielkiej Pętli Lęborskiej;
- Trasa Śladem Wzgórz Morenowych – zróżnicowana trasa o średniej trudności, rozpoczynająca swój bieg w Lęborku;
- Trasa N-S – główne regionalne połączenie komunikacyjne w osi północ-południe, poprowadzone w głównej mierze śladem ścieżek rowerowych, skomunikowane od południa w kierunku Bytowa
- Trasa N-S alternatywa – połączenie stanowiące krajobrazowe odgałęzienie Trasy N-S, poprowadzone w głównej mierze śladem ścieżek rowerowych, drogą o nawierzchni asfaltowej oraz szutrowej;
- Trasa E-W szlak południowy – głownie regionalne połączenie komunikacyjne w osi wschód – zachód w południowej części obszaru, poprowadzonej w głównej mierze śladem ścieżek rowerowych, skomunikowane od zachodu w kierunku Słupska oraz od wschodu w kierunku Trójmiasta;
- Trasa E-W szlak południowy alternatywa – połączenie stanowiące krajobrazowe odgałęzienie Trasy E-W szlak południowy, poprowadzony w głównej mierze śladem ścieżek rowerowych, dróg o nawierzchni asfaltowej oraz szutrowej;
- Trasa E-W szlak północny – główne regionalne połączenie komunikacyjne w osi wschód – zachód w północnej części obszaru, poprowadzone w głównej mierze śladem ścieżek rowerowych, skomunikowane od zachodu w kierunku Słupska i Ustki oraz od wschodu w kierunku Trójmiasta praz Półwyspu Helskiego;
- Trasa E-W szlak północny alternatywa – połączenie stanowiące krajobrazowe odgałęzienie Trasy E-W szlak północny, poprowadzone w głównej mierze śladem ścieżek rowerowych, dróg o nawierzchni asfaltowej oraz szutrowej.
4. Projektowane drogi
Warstwa ta zawiera przebieg projektowanych dróg w podziale na:
- - drogi dojazdowe – projektowane drogi miejskie i gminne, jak także drogi prowadzące do węzłów drogowych na projektowanych drogach wojewódzkich i ekspresowych;
- - DW214 – projektowane fragmenty drogi wojewódzkiej 214, w tym wschodnia obwodnica Lęborka oraz obwodnica Białogardy, Wicka i Chabrowa. Przyjęto najbardziej prawdopodobny wariant przebiegu drogi;
- S6 – projektowany przebieg drogi ekspresowej S6;
5. Granice
Warstwa ta zawiera granice obszarów w podziale na:
- 1 – granica opracowania;
- 2 – granice administracyjne wewnątrz opracowania.
Ewentualne uwagi można wnosić do 31.12.2014r. do godz. 12.00 na adres: biuro [AT] szpilewicz [DOT] pl">biuro [AT] szpilewicz [DOT] pl
Ww. dokument powstaje w ramach projektu „Obszar funkcjonalny Ziemi Lęborskiej” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007-2013.
Udostępniamy Państwu również prezentację przedstawioną podczas spotkania oraz plik „.kml” przedstawiający wstępny projekt koncepcji tras rowerowych, który można wczytać do programu Google Earth poprzez polecenie „Otwórz”.