Narodowy Spis Powszechny 2021 – telefon od rachmistrza

Utworzono: 20-05-2021

W czwartek, 20 maja, do pracy w Narodowym Spisie Powszechnym na terenie Miasta Lęborka ruszyli rachmistrzowie telefoniczni. Będą zbierali informacje od osób, które nie wypełniły formularza internetowego.

Jak rozpoznać, że rozmawiamy z rachmistrzem, a nie oszustem, który chce wyłudzić nasze dane? Jest na to kilka sposobów. Z powodu pandemii COVID-19 Narodowy Spis Powszechny w 2021 roku jest prowadzony przede wszystkim za pośrednictwem formularza internetowego. Są jednak osoby, które ze względu na wykluczenie informatyczne nie są w stanie tego zrobić - nie mają dostępu do sieci lub odpowiednich kompetencji. W związku z tym pracę zaczęli rachmistrzowie telefoniczni, którzy będą dzwonili do osób, które nie wypełniły formularza dostępnego online. Z uwagi na epidemię wywiady bezpośrednie nie będą realizowane do odwołania.

Dzwoni do nas jeden z numerów: (22) 828 88 88 albo (22) 279 99 99.

Osoba dzwoniąca musi się przedstawić jako rachmistrz, podając swoje imię i nazwisko, a na naszą prośbę również numer identyfikatora. Na stronie www.spis.gov.pl możemy sprawdzić, czy aby na pewno mamy do czynienia z rachmistrzem. Wystarczą podane wyżej informacje Możemy to także zweryfikować na infolinii spisowej telefonicznie pod numerem 22 279 99 99.

Wiarygodność rachmistrza można potwierdzić:

  • strona internetowa (www.spis.gov.pl, zakładka „Sprawdź rachmistrza”), https://rachmistrz.stat.gov.pl/
  • kontakt z infolinią: (22) 279 99 99
  • Urząd Miejski w Lęborku pod numerem telefonu 59 8637 839 od poniedziałku do piątku w godzinach 7.00 - 15.00.

Dodatkowo możemy poprosić rachmistrza, aby podczas rozmowy podał jedną z wybranych pięciu ostatnich liczb naszego numeru PESEL. W kolejnym kroku rachmistrz musi wytłumaczyć cel rozmowy. Następnie przechodzimy wspólnie do formularza spisowego. Rachmistrz odczytuje pełne pytania i wszystkie możliwe odpowiedzi, a my udzielamy informacji, które są zbierane podczas Narodowego Spisu Powszechnego.

W związku z falą oszustw telefonicznych, których przestępcy najczęściej dokonują poprzez wiadomości SMS, pojawiły się obawy, że będą chcieli wykorzystać także Narodowy Spis Powszechny. Aby tego uniknąć, należy pamiętać, że w Narodowym Spisie Powszechnym nie pojawiają się pytania o nasz numer konta bankowego lub dane logowania, wysokości zarobków, dochodów, zgromadzonych oszczędności czy nazwy banku, w którym przechowujemy pieniądze. Rachmistrz nie żąda wejścia do mieszkania, nie domaga się okazania dowodu osobistego i nie pyta o jego numer. Jeśli padną takie pytania, to możemy być pewni, że rozmawiamy z oszustem. Ponadto rachmistrzowie dzwonią tylko i wyłącznie z dwóch numerów telefonicznych: (22) 828 88 88 i (22) 279 99 99. Oznacza to, że każdy rachmistrz spisowy nie zależnie od województwa, wykonuje wywiady spisowe z jednego z dwóch podanych wyżej numerów telefonów - jest to gwarancja dla respondenta, że dzwoni do niego rachmistrz spisowy, a nie osoba podszywająca się pod niego.


Lokalnie działający rachmistrze mają oczywiście unikalne numery telefonów jednak podczas próby dodzwonienia się do nas, na wyświetlaczu pojawia się zawsze jeden z dwóch wyżej podanych numerów. Gdy nie odbierzemy takiego połączenia z automatu otrzymamy sms potwierdzający cel nawiązania połączenia oraz możliwość oddzwonienia. Kod podany w sms do wprowadzenia podczas połączenia telefonicznego przekieruje naszą rozmowę bezpośrednio do rachmistrza który próbował się z nami połączyć.

Aby się z skontaktować bezpośrednio, można też użyć nr telefonu który przypisany jest do jego urządzenia jednak aby go poznać, rachmistrz musi nam go podać w rozmowie bezpośredniej lub też wysłać sms na nasz telefon – jako autor wiadomości wyświetli się numer z którego sms został nadany.

Narodowy Spis Powszechny 2021 – telefon od 38595