Ok. 13 ton mniej azbestu dzięki dotacji w roku 2016

Utworzono: 25-11-2016

Dzięki dofinansowaniu z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku w 2016 roku usunięto w Lęborku łącznie 1.054,00 m2  tj. 12,83 ton płyt cementowo-azbestowych. Dotacja w wysokości 6.913,09 zł przyznana została w ramach konkursu pod nazwą „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu województwa pomorskiego" (edycja 2016).

Dofinansowana przez WFOŚiGW w Gdańsku akcja demontażu, transportu i utylizacji wyrobów azbestowych odbyła się w Lęborku po raz piąty. Realizacja zadania pn. „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu miasta Lębork – edycja 2016” trwała od lipca do października br. i obejmowała nieruchomości przy ulicach: Czołgistów, Akacjowej, Kolonia, Jesionowej i Hutniczej. Z 5 nieruchomości zostały usunięte pokrycia dachowe z płyt azbestowych (łącznie 12,10 t). Poza tym z 1 posesji usunięto płyty azbestowe zgromadzone luzem (0,73 t).

Usługę u sześciu mieszkańców Lęborka wykonała wybrana przez miasto w toku zapytania ofertowego firma Zakład Gospodarki Komunalnej „GRONEKO” Marcin Gronowski, Mikołaj Gronowski z Mikorzyna w województwie kujawsko-pomorskim. 

Podobnie jak w roku ubiegłym, mieszkańcy nie ponieśli żadnych kosztów związanych z usunięciem i utylizacją azbestu (pokryli jedynie koszt zakupu i montażu nowego dachu), gdyż zadanie finansowane jest nie tylko z dotacji przyznanej Gminie Miasto Lębork przez WFOŚiGW w Gdańsku, ale także z budżetu miasta.

Dotacja wynika z Programu Priorytetowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej NFOŚiGW pn. „Gospodarowanie odpadami innymi niż komunalne. Część 2) Usuwanie wyrobów zawierających azbest" oraz „SYSTEM – Wsparcie działań ochrony środowiska  i gospodarki wodnej realizowanych przez WFOŚiGW. Część 1) Usuwanie wyrobów zawierających azbest”.

W mieście pozostaje jeszcze ponad 650 ton wyrobów zawierających azbest, głównie pokryć dachowych na terenie ok. 175 nieruchomości. Zgodnie z „Programem Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032” eternit należy usunąć do 2032 roku.

Mieszkańcy, którzy  planują w 2017 roku usunąć azbest ze swoich nieruchomości, mogą się dowiadywać o warunki  dofinansowania pod koniec stycznia 2017 r. w Wydziale Ochrony Środowiska i Gospodarki Odpadami w Urzędzie Miejskim p. C201, tel. 59 8637 755 (702).

Właścicielom nieruchomości (osoby fizyczne), na których znajdują się wyroby zawierające azbest, przypominamy o obowiązku sporządzania „Informacji o wyrobach zawierających azbest” i przedkładania jej w terminie do 31 stycznia każdego roku burmistrzowi miasta (formularz dostępny na stronie www.ekolebork.pl). 

Ok. 13 ton mniej azbestu dzięki dotacji w roku 17275