Budowa Lęborskiego Węzła Przesiadkowego. W planach nasadzenia zieleni

Utworzono: 19-02-2019

Ulice Bohaterów Monte Cassino i Grunwaldzka na odcinku od Warszawskiej do Monte Cassino to rejon w którym prowadzone są obecnie najbardziej intensywne prace przy budowie Lęborskiego Węzła Przesiadkowego. Na ul. Grunwaldzkiej położono już rury kanalizacji a głębokie wykopy związane z budową systemu kanalizacji deszczowej prowadzone są obecnie na Boh. Monte Cassino w kierunku dworca PKP. Odmulony został stawek w Parku im. Marii i Lecha Kaczyńskich. Po wykonaniu całej kanalizacji posiadać on będzie funkcję przepływową z wylotem od strony ulicy Sienkiewicza.  Nowa funkcja stawu nie wyklucza bytowania na nim ptactwa m.in. obecnych od wielu lat w tym miejscu dzikich kaczek. Kolejnym etapem prac będzie budowa kanalizacji na ulicy Dworcowej.

Rozległa inwestycja wymagała niestety wycięcia części drzew (m.in. 11 drzew w parku im. Marii i Lecha Kaczyńskich). Wycinka prowadzona była w miejscach gdzie drzewa lub ich system korzeniowy koliduje z infrastrukturą drogową czy kanalizacyjną. W wielu miejscach udało się przeprojektować drogi, ścieżki rowerowe czy chodniki tak by wycinka nie była potrzebna. W ten sposób uratowano m.in. 24 drzewa na ulicy Warszawskiej. Projekt Lęborski Węzeł Przesiadkowy posiada odrębny plan nasadzeń. Przy ulicach Bohaterów Monte Cassino i Grunwaldzkiej przewidziano zasadzenie 62 drzew - platanów. W ramach drogowej inwestycji przy dworcu PKP przewiduje się zasadzenie 12 efektownych klonów palmowych oraz 500 sztuk traw ozdobnych oraz inne nasadzenia poza projektem po zakończeniu inwestycji.

Wykonawcą najważniejszych elementów Lęborskiego Węzła Przesiadkowego za ponad 25 mln zł jest firma STRABAG sp. z o.o. W ramach podpisanej umowy firma do lipca 2020 roku wybuduje węzeł przesiadkowy wraz z parkingami oraz wykona szereg prac związanych z budową kanalizacji deszczowej i remontem ulic przyległych do dworca PKP. 

Transportowa inwestycja odmieni okolice dworca PKP i pobliskich ulic oraz poprawi komfort pasażerów komunikacji kolejowej i autobusowej. W ramach wielomilionowej inwestycji zagospodarowany zostanie rozległy teren przydworcowy. Przy dworcu PKP powstanie pętla autobusowa z 9 zadaszonymi stanowiskami dla lokalnych przewoźników wraz z parkingiem dla autobusów i co równie ważne parking dla 124 pojazdów osobowych (obecnie niezagospodarowana część ul. Dworcowej) oraz miejsca postojowe u zbiegu ulic Dworcowej i Sienkiewicza (29 miejsc) i Bohaterów Monte Cassino (11 miejsc).  Nowością będą miejsca postojowe typu kiss & ride o ograniczonym czasie postoju 3-5 minut dla wysiadających lub wsiadających pasażerów. Wybudowane zostaną ścieżki rowerowe i zadaszony parking dla rowerów oraz postój taxi.

Na całej długości wyremontowana wraz z chodnikami zostanie ulica Dworcowa i Warszawska. Ta druga na skrzyżowaniu z ul. Grunwaldzką zyska tzw. bezpieczne wyniesione skrzyżowanie co zwiększy bezpieczeństwo uczniów „Rolniczaka”. Budowa kanalizacji deszczowej na ul. Boh. Monte Cassino pozwoli na remont nawierzchni ulicy i chodników do wysokości hotelu. Część obecnych skrzyżowań zastąpią bezpieczne ronda: Dworcowa - Warszawska, Wojska Polskiego - Warszawska, Dworcowa - Sienkiewicza. Wyremontowana i udrożniona aż do Wojska Polskiego zostanie ulica Dworcowa. Z ulicą Wojska Polskiego łączyć ona się będzie skrzyżowaniem o ruchu okrężnym. Takie rozwiązanie wyprowadzi część ruchu z ul. Warszawskiej i Boh. Monte Cassino, a dworzec PKP uzyska nowe, alternatywne połączenie. Zmiany obejmą Park im. Marii i Lecha Kaczyńskich. Stawek w parku przebudowany zostanie na przepływowy zbiornik retencyjny, podniesiony zostanie też teren parku. Na całym obszarze Węzła Przesiadkowego zamontowane zostanie nowe oświetlenie – 130 nowoczesnych lamp ledowych co pokazuje skalę transportowego przedsięwzięcia.

Wartość całego projektu „Lęborski Węzeł Przesiadkowy” wraz z zakupem nowoczesnych autobusów dla ZKM wynosi 37 mln 500 tys. zł. Na ponad połowę kosztów tej dużej komunikacyjnej inwestycji miasto pozyskało dotację od Marszałka Województwa Pomorskiego w wysokości 21 mln 255 tys. zł.  

Równolegle prowadzone są inne zadania w projekcie Lęborskiego Węzła Przesiadkowego. Ważnym elementem jest budowa długo wyczekiwanego tunelu pod torami łączącego dworzec PKP z ulicą Żeromskiego. Skomplikowane prace od kilku miesięcy prowadzi na dworcu PKP firma WANT sp. z o.o z Tczewa. Wartość podpisanej umowy to 6 mln 567 tys. zł. W ramach inwestycji przedłużony o 25 metrów zostanie tunel pod torami w kierunku ul. Żeromskiego, wybudowane zostaną zadaszone schody, odwodnienie oraz winda.

Podpisana została też umowa o wartości 5 mln 464 tys. zł brutto na dostawę 5 nowoczesnych autobusów marki Solaris dla Zakładu Komunikacji Miejskiej w Lęborku. 2 pojazdy jeżdżą już ulicami miasta a w tym roku do Lęborka przyjadą kolejne 3 autobusy.

Budowa Lęborskiego Węzła Przesiadkowego. W planach 28933
Budowa Lęborskiego Węzła Przesiadkowego. W planach 28934
Budowa Lęborskiego Węzła Przesiadkowego. W planach 28935
Budowa Lęborskiego Węzła Przesiadkowego. W planach 28936
Budowa Lęborskiego Węzła Przesiadkowego. W planach 28937
Budowa Lęborskiego Węzła Przesiadkowego. W planach 28938
Budowa Lęborskiego Węzła Przesiadkowego. W planach 28939
Budowa Lęborskiego Węzła Przesiadkowego. W planach 28940
Budowa Lęborskiego Węzła Przesiadkowego. W planach 28941
Budowa Lęborskiego Węzła Przesiadkowego. W planach 28942
Budowa Lęborskiego Węzła Przesiadkowego. W planach 28943
Budowa Lęborskiego Węzła Przesiadkowego. W planach 28944
Budowa Lęborskiego Węzła Przesiadkowego. W planach 28945
Budowa Lęborskiego Węzła Przesiadkowego. W planach 28946
Budowa Lęborskiego Węzła Przesiadkowego. W planach 28947
Budowa Lęborskiego Węzła Przesiadkowego. W planach 28948
Budowa Lęborskiego Węzła Przesiadkowego. W planach 28949
Budowa Lęborskiego Węzła Przesiadkowego. W planach 28950