Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego - rozbudowa ścieżek rowerowych w Lęborku
Miasto Lębork intensyfikuje działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. W ramach projektu przeprowadzono szerokie konsultacje z mieszkańcami, m.in. ankiety i spotkania z różnymi grupami, takimi jak seniorzy, przedstawiciele stowarzyszeń rowerowych i użytkownicy dróg. Najważniejsze potrzeby zidentyfikowane podczas tych konsultacji obejmują:
- Rozwiązanie problemów z ciągłością i stanem infrastruktury ścieżek rowerowych,
- Organizację kampanii edukacyjnych dla dzieci i młodzieży ze wszystkich lęborskich szkół podstawowych,
- Opracowanie koncepcji rozwoju transportu rowerowego, która opisze stan istniejący, deficyty, potencjały oraz cele, a także wyznaczy obszary, które wymagają interwencji.
Na załączonej mapie Lęborka naniesiono planowane do realizacji w najbliższym czasie drogi rowerowe:
- Przebudowa ulicy Czołgistów w Lęborku polegająca na budowie ścieżki rowerowej w pasie chodnika,
- Budowa ścieżki rowerowej łączącej ul. Komuny Paryskiej z ul. Glinianą wraz z rondem na skrzyżowaniu ulic: Topolowa, Cisowa i Gliniana w Lęborku wraz z przebudową oświetlenia, kanalizacją deszczową i rozwiązaniem wszystkich kolizji.
Zadania będą realizowane, jeśli projekt uzyska dofinansowanie.
W ramach działań powołano zespół roboczy, który pełni funkcję doradczą w zakresie planowania infrastruktury i edukacji. Planowane inicjatywy planowane do realizacji z udziałem ww. zespołu to m.in. piknik promujący bezpieczeństwo na drogach oraz kampania edukacyjna w szkołach.
Podczas spotkania 4 grudnia 2024 r. omówiono kluczowe problemy Lęborka w zakresie komunikacji rowerowej. Przedstawiono mapę istniejących dróg rowerowych oraz propozycje nowych tras, uwzględniając zarówno zadania już zaplanowane, jak i te w trakcie projektowania. Zaproponowano finansowanie z Funduszy Europejskich dla Pomorza oraz Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast.
Najważniejszym omawianym problemem było zapewnienie spójności i ciągłości dróg rowerowych w mieście oraz wyznaczenie głównych kierunków połączenia dróg rowerowych z drogami w sąsiednich gminach i szlakami turystycznymi.
Za priorytet uznano konieczność wybudowania dróg rowerowych, na które istnieje lub tworzona jest dokumentacja budowlana (te ujęte na poniższej mapie).
Kolejnym krokiem będzie projektowanie nowych tras i udogodnień, aby sieć była funkcjonalna i umożliwiała płynny ruch rowerowy (bez konieczności zsiadania z roweru). Kluczowe jest także zapewnienie bezpiecznego dojazdu do szkół.
Propozycje usprawnień obejmowały obniżenie krawężników i montaż odbojników, zapobiegających blokowaniu ścieżek przez parkujące pojazdy. Mieszkańcy zaproponowali instalację wiat rowerowych przy urzędach, dotacje na takie obiekty dla wspólnot mieszkaniowych, stacje naprawcze dla rowerów oraz punkty ładowania e-bike.
Wspomniano także o tym, aby stojaki rowerowe były funkcjonalne, tzn. takie, gdzie rower przyczepia się przy ramie, a nie przy kole.
Nie zabrakło też pomysłów na kampanie informacyjne oraz edukacyjne obejmujące tematy takie, jak: którędy jeździć po Lęborku, jak kulturalnie jeździć na rowerze, jak naprawiać i konserwować rowery, jak zachować bezpieczeństwo podczas poruszania się rowerem. Padł również pomysł kupienia kamizelek odblaskowych dla mieszkańców Lęborka. Dla młodszych mieszkańców Lęborka zaproponowano atrakcje: miasteczko rowerowe, pumptrack czy tor MTB w parku lub lesie.
Omówiono miejsca niebezpieczne i problemowe, takie jak zatoczka autobusowa na ul. Nadmorskiej przebiegająca w ciągu drogi rowerowej, lampy na środku wąskiego chodnika wzdłuż al. Niepodległości (chodnik z uwagi na mylący czerwony kolor kostki chodnikowej jest używany przez rowerzystów jako droga rowerowa), czy zbyt wąska ścieżka rowerowa pod tunelem przy Lidlu, gdzie piesi często poruszają się po drodze rowerowej.
Dyskusja o otwarciu ul. Staromiejskiej dla rowerzystów nie przyniosła konsensusu. Proponowano m.in. wyznaczenie pasa dla rowerów lub zastosowanie kwietników w celu ograniczenia prędkości. Zdania uczestników były jednak podzielone do tego stopnia, że nie udało się uzyskać jednoznacznej odpowiedzi, czy umożliwić jazdę na rowerach po tzw. deptaku.
Zaproponowano utworzenie Zespołu roboczego, który będzie doradzał w planowaniu inwestycji i organizacji przyszłych kampanii rowerowych. Do zespołu zgłosiło się 17 osób (przedstawicieli mieszkańców): reprezentanci urzędów (w tym oficer rowerowy powiatu lęborskiego), Radni Miejscy, architekt, seniorzy, członkowie lokalnych stowarzyszeń rowerowych i pasjonaci „dwóch kółek”. Taka forma współpracy zapewni partycypację mieszkańców na najwyższym poziomie – w przyszłość miasta zaangażowani zostaną wszyscy chętni mieszkańcy i każdy z nich będzie miał wpływ na rozwój komunikacji rowerowej w Lęborku. Spotkania Zespołu będą mieć charakter otwarty, będą mogli w nich uczestniczyć także inni chętni w danym momencie.
W celu ciągłego słuchania opinii mieszkańców utworzono formularz służący do zgłaszania miejsc niebezpiecznych w mieście oraz przysyłania pomysłów na usprawnienie komunikacji rowerowej w Lęborku. Poniżej znajduje się link do ww. formularza. Wszystkie otrzymane przez ten formularz informacje będą konsultowane na spotkaniach Zespołu Roboczego: https://tiny.pl/bpwbm0xh