Stawiają wiaty na Lęborskim Węźle Przesiadkowym
Trwają prace przy budowie ostatnich etapów Lęborskiego Węzła Przesiadkowego. Wykonawcą najważniejszych elementów węzła za ponad 25 mln zł jest firma STRABAG sp. z o.o. Front robót w ostatnich miesiącach przeniósł się w pobliże dworca kolejowego. W poprzednich miesiącach wybudowano tzw. „nową Dworcową” i połączono ją rondem z ulicą Wojska Polskiego. Teraz trwa budowa pętli autobusowej z 9 zadaszonymi stanowiskami dla lokalnych, krajowych i międzynarodowych przewoźników wraz z parkingiem dla autobusów i co równie ważne parking dla 124 pojazdów osobowych. Schronienie na rowery w zadaszonych wiatach znajdą też rowerzyści. Postawiono też pierwsze ławki na których odpoczywać będą podróżni. Kolejnym etapem inwestycji będzie zagospodarowanie terenu przed samym budynkiem dworca.
Atrakcją tego miejsca stanie się lokomotywa manewrowa pracująca przez dziesiątki lat na terenie elewatorów zbożowych przy ulicy Kaszubskiej. Miasto Lębork zakupiło lokomotywę 409Da i przekazało ją do renowacji fachowcom z lęborskiej firmy PPH AMG. Stanie ona za kilka miesięcy na zaimprowizowanym torowisku przed dworcem kolejowym.
Lęborski Węzeł Przesiadkowy powstaje z unijną dotacją, zwiększoną w ostatnich dniach o ponad 2mln złotych. Zarząd Województwa Pomorskiego przyznał Lęborkowi na budowę Węzła Przesiadkowego dodatkowe 2 mln 46 tys. zł. Zwiększyło to tym samym poziom dofinansowania inwestycji ze środków UE do wysokości 73,35% wydatków kwalifikowalnych. Było to możliwe dzięki korzystnemu kursowi euro w stosunku do złotówki. Całkowita kwota dofinansowania tego ważnego dla miasta projektu inwestycyjnego z funduszy UE wyniesie więc prawie 28 mln zł, a całkowity koszt projektu 39,2 mln zł.
Transportowa inwestycja odmieniła okolice dworca PKP i pobliskich ulic oraz poprawiła komfort pasażerów komunikacji kolejowej i autobusowej. W ramach wielomilionowej inwestycji zagospodarowanie zostanie rozległy teren przydworcowy. Nowością będą miejsca postojowe typu kiss & ride o ograniczonym czasie postoju 3-5 minut dla wysiadających lub wsiadających pasażerów. Wybudowane zostaną ścieżki rowerowe i zadaszony parking dla rowerów oraz postój taxi. Duża część prac została już wykonana, jak chociażby ulica Sienkiewicza i część Dworcowej z parkingami, Bohaterów Monte Cassino od Dworcowej do hotelu, Grunwaldzka czy Warszawska.
W ramach budowy przesiadkowego węzła część skrzyżowań zastąpiły bezpieczne ronda: Dworcowa - Warszawska, Wojska Polskiego - Warszawska, Dworcowa – Sienkiewicza. Wyremontowana i udrożniona aż do Wojska Polskiego zostanie ulica Dworcowa. Z ulicą Wojska Polskiego łączy się ona ze skrzyżowaniem o ruchu okrężnym. Takie rozwiązanie wyprowadzi część ruchu z ul. Warszawskiej i Boh. Monte Cassino, a dworzec PKP uzyska nowe, alternatywne połączenie. Zmiany objęły Park im. Marii i Lecha Kaczyńskich. Stawek w parku przebudowany został na przepływowy zbiornik retencyjny. Na całym obszarze Węzła Przesiadkowego zamontowane zostało nowe oświetlenie – 130 nowoczesnych lamp ledowych co pokazuje skalę transportowego przedsięwzięcia. Specjalnymi lampami doświetlone zostały przejścia dla pieszych. Ważnym elementem nowego węzła przesiadkowego była budowa tunelu pod torami łączącego dworzec PKP z ulicą Żeromskiego wraz z parkingami. Zakład Komunikacji Miejskiej pozyskał z dofinansowaniem unijnym 5 nowoczesnych autobusów marki Solaris.