Ten projekt jest szansą dla zdolnych uczniów, żeby zostać liderami i innowatorami

Utworzono: 25-11-2024

Lębork był miejscem konferencji inaugurującej projekt pn. „Sukcesu nie mierzy się oceną” jako przestrzeni do rozwoju dla uczniów szczególnie uzdolnionych. Pomysłodawcami i organizatorami wydarzenia byli zajmująca się kompetencjami społecznymi Natalia Zarańska, prezes Stowarzyszenia FPUNKT i nauczyciel fizyki Ignacy Rejmak z Osady Wiedzy.

Oficjalnego otwarcia konferencji w Lęborskim Centrum Kultury Fregata dokonali burmistrz miasta Lęborka Jarosław Litwin, starosta lęborski Tomasz Litwin i Pomorski Wicekurator Oświaty Jolanta Jankowska - Żmich. Sponsora strategicznego Polskie Elektrownie Jądrowe sp. z o. o. reprezentował pełnomocnik zarządu Maciej Lorek.

- Bardzo się cieszę, że na miejsce inauguracji konferencji wybrany został Lębork. Największą wartością tego projektu jest to, że to inicjatywa oddolna, że nie czekacie na to, co się stanie, ale dostrzegacie, że to czas i miejsce, żeby wprowadzać pozytywne zmiany. Każdy zdolny uczeń, żeby rozwijać swój talent potrzebuje właściwego przewodnika i kogoś, kto go zainspiruje, żeby działał poza schematami – podkreślił burmistrz miasta Jarosław Litwin.

- Jako ojciec dostrzegam, że współczesny system edukacji nie zawsze nadąża za niewiarygodnie dynamicznie rozwijającym się zmieniającym się światem. Musimy znaleźć sposób, aby przygotować młodych ludzi na inny, przyszły świat - powiedział gratulując organizacji konferencji starosta Tomasz Litwin.

Współpraca Natalii Zarańskiej i Ignacego Rejmaka trwa już 15 lat. Wspólnie organizują obozy naukowe, najpierw dla uczniów gimnazjum a od 5 lat już poza murami szkoły pod szyldem Osady Wiedzy. Brakowało im jednak spotkań i pracy z uczniami między obozami i tak powstał ten niezwykły pomysł.

- Chcieliśmy, żeby uczniowie mieli też szansę pracy z nami w trakcie roku szkolnego. Z naszym projektem pojechaliśmy do Polskich Elektrowni Jądrowych z prośbą o wsparcie – mówi o genezie projektu Natalia Zarańska.

- To jest inny projekt niż te, z którymi spotkaliśmy się do tej pory. Nie jest centralnie zaplanowany i cały czas rozwija się – podkreśla Ignacy Rejmak.

Objechali z projektem powiaty lęborski, wejherowski i pucki, w których ich pomysł spotkał się z życzliwym przyjęciem. W projekt włączyły się 23 instytucje, oferując wsparcie i pomoc. 

Pierwszym prelegentem piątkowej (22.11.2024 r.) konferencji dr Maciej Kawecki, dyrektor Centrum Innowacji Uniwersytetu WSB Merito, prezes Instytutu Lema oraz autor kanału technologicznego „This is IT” na serwisie Youtube a także popularyzator technologiczny, dziennikarz naukowy powołany przez Komisję Europejską na funkcję Cyfrowego Ambasadora UE, laureat nagrody Grand Video Awards Magazynu PRESS.

Zaprezentował wykład, w którym mówił, gdzie jest człowiek w świecie rozwoju sztucznej inteligencji jako jednego z głównych tematów globalnej dyskusji. Na wstępie podkreślił, że nie ma języka do opisania sztucznej inteligencji jako zagadnienia interdyscyplinarnego. Na pytanie, czy sztuczna inteligencja już jest, czy będzie świadoma, inaczej odpowie matematyk, fizyk, filozof, psycholog, socjolog.

- Nie mamy jednej sztucznej inteligencji ale sztuczne inteligencje, archipelagi wysp, które integrujemy, tworzymy kontynent. Mało tego, ona nie jest sztuczna, jest prawdziwa, działa w oparciu o prawdziwą infrastrukturę, istnieje w przestrzeni analogowej.  Wszyscy używają tych samych określeń, rozumieją coś zupełnie innego dezinformując. Żyjemy w bardzo głębokiej erze dezinformacji pod hasłem sztucznej inteligencji, ponieważ rozwój języka nie dogonił rozwoju sztucznej inteligencji. Najbliżej precyzyjnego opisywania sztucznej inteligencji są matematyka i fizyka.

Prelegent mówił o granicy rozwoju sztucznej inteligencji.

- Tą granicą jest nasza wiedza o otaczającym nas świecie, o naturze rzeczy a cały czas wiemy o nim bardzo niewiele. Przykładem niech będzie grawitacja. Istnieje, znamy jej wartość, potrafimy obliczyć, ale nie mamy bladego pojęcia, co jest źródłem grawitacji. Są obiekty w kosmosie, które grawitują i które nie grawitują.

Po tym wykładzie przedstawiciele kilkudziesięciu podmiotów podpisali list intencyjny w zakresie współpracy jednostek samorządowych w projekcie. W pierwszym etapie projektu zamysłem autorów jest prowadzenie warsztatów w szkołach, żeby odnaleźć dzieci, które wykazują się predyspozycjami w kierunku przedmiotów ścisłych. Chcieliby także pokazać nauczycielom dobre praktyki pracy z uczniem zdolnym na bazie własnego doświadczenia zawodowego. Za najważniejszy cel swojego projektu uważają przygotowanie do drugiego etapu projektu, który zakłada uruchomienie trzech centrów edukacyjnych, które będą skupiać uzdolnionych uczniów, ich rodziców i nauczycieli. W centrach prowadzona byłaby systematyczna praca ze wszystkimi zaangażowanymi w ten proces środowiskami.

- Naszym głębokim marzeniem jest, żeby w trzech miastach a potem może kolejnych powstały centra edukacyjne, w których będziemy skupiali dzieci w zakresie przedmiotów ścisłych. Kształtujemy liderów przyszłości, innowatorów społecznych  – podkreśla Natalia Zarańska.

W gronie prelegentów znaleźli się również mgr inż. Monika Dopierała,  inż. Jacek Szada -Borzyszkowski, mgr Dariusz Zelewski oraz pomysłodawcy projektu Natalia Zarańska  i Ignacy Rejmak.

Wydarzenie otworzył pokaz filmu „Nieletni inżynierowie”. Konferencję poprowadził dziennikarz, filmowiec, lektor i satyryk Filip Konecki, wieloletni współpracownik firmy produkcyjnej Mediolia. To w ramach tej działalności powstał nagrodzony m.in. w USA, Wielkiej Brytanii i Indiach dokument ,,Nieletni inżynierowie" w reżyserii Aleksandry Skowron i Hanny Polak. Film opowiada o charyzmatycznym nauczycielu fizyki Ignacym Rejmaku i zainspirowanych nim uczniach.

Wśród gości konferencji byli lokalni samorządowcy - zastępca burmistrza Lęborka Krzysztof Król, przewodniczący Rady Miejskiej Radosław Zimnowoda, burmistrz Łeby Agnieszka Derba, wójt gminy Nowa Wieś Lęborska Szymon Medalion, wójt gminy Wicko Dariusz Waleśkiewicz.

Ten projekt jest szansą dla zdolnych uczniów, żeby 59258
Ten projekt jest szansą dla zdolnych uczniów, żeby 59259
Ten projekt jest szansą dla zdolnych uczniów, żeby 59285
Ten projekt jest szansą dla zdolnych uczniów, żeby 59261
Ten projekt jest szansą dla zdolnych uczniów, żeby 59263
Ten projekt jest szansą dla zdolnych uczniów, żeby 59262
Ten projekt jest szansą dla zdolnych uczniów, żeby 59264
Ten projekt jest szansą dla zdolnych uczniów, żeby 59265
Ten projekt jest szansą dla zdolnych uczniów, żeby 59266
Ten projekt jest szansą dla zdolnych uczniów, żeby 59267
Ten projekt jest szansą dla zdolnych uczniów, żeby 59268
Ten projekt jest szansą dla zdolnych uczniów, żeby 59269
Ten projekt jest szansą dla zdolnych uczniów, żeby 59270
Ten projekt jest szansą dla zdolnych uczniów, żeby 59271
Ten projekt jest szansą dla zdolnych uczniów, żeby 59272
Ten projekt jest szansą dla zdolnych uczniów, żeby 59273
Ten projekt jest szansą dla zdolnych uczniów, żeby 59274
Ten projekt jest szansą dla zdolnych uczniów, żeby 59275
Ten projekt jest szansą dla zdolnych uczniów, żeby 59276
Ten projekt jest szansą dla zdolnych uczniów, żeby 59277
Ten projekt jest szansą dla zdolnych uczniów, żeby 59278
Ten projekt jest szansą dla zdolnych uczniów, żeby 59279
Ten projekt jest szansą dla zdolnych uczniów, żeby 59280
Ten projekt jest szansą dla zdolnych uczniów, żeby 59281
Ten projekt jest szansą dla zdolnych uczniów, żeby 59282
Ten projekt jest szansą dla zdolnych uczniów, żeby 59283
Ten projekt jest szansą dla zdolnych uczniów, żeby 59284